Pčele su za birokrate u Bruxellesu jednake govedima, ovcama, konjima i bez obzira voze li se na Pelješac ili s Pelješca zabranjen im je prolazak neumskim koridorom, kojim se legalno mogu voziti samo kućni ljubimci.
Prolazak kroz neumski koridor (BiH) nakon pristupanja Hrvatske Europskoj uniji nije problem samo ribarima i školjkarima već i pčelarima koji svoje pčele prevoze na pašu. U Hrvatskoj su u problemima pčelari sa Pelješca, a hercegovački pčelarti opet imaju problema prilikom transporta u Hrvatsku.
Dok riba i školjke prilikom carinske kontrole na Kleku i Bistrini moraju biti propisno zapakirane i zapečaćene u odgovarajućim sanducima, pčele se tretiraju kao žive životinje, odnosno živa stoka i potpuno im je zabranjen transport.
Drugim riječima, pčele su za birokrate u Bruxellesu jednake govedima, ovcama, konjima i bez obzira voze li se na Pelješac ili s Pelješca zabranjen im je prolazak neumskim koridorom, kojim se legalno mogu voziti samo kućni ljubimci.
TrajektI
Pčelari se snalaze kako znaju i umiju. Med mogu voziti, ali pčele prevoziti nikako. Jedina opcija koja im je ostala jest prijevoz trajektom na liniji Ploče -Trpanj, ali osim što im to poskupljuje troškove i oduzima vrijeme upitna je i sigurnost putnika koji se trajektom voze s pčelama.
Tako pčelari prilikom ukrcaja na brod zaštitnom mrežom prekriju kamion da pčele ne bi izletjele iz košnica, ali uvijek postoji opasnost da će se pokoja provući, a to nikako nije dobro za putnike jer su pčele ljute i zasigurno bi mogle ubosti.
Osim toga, prekirivanje i pakiranje košnica uzrokuje i pomor pčela, posebno kada su visoke temperature, a i sam transport pelješkom cestom traje nekoliko sati duže nego kada bi se pčele vozile Jadranskom magistralom kroz Neum.
– Možete zamisliti što bi bilo da na trajektu ubodu kakvog stranca koji je još i alergičan na ubod. Svakako neugodna situacija – kaže pčelar Jure Šiljeg, koji dio košnica drži u Neretvi, a dio kod Stona.
Ni on, kao ni ostali pčelari, od 1. Jula 2013. godine ne voze pčele kroz Neum.
“Pčele se tretiraju kao žive životinje i nama ne pada na pamet da pokušamo da ih švercujemo. Jednostavno, ne može se provesti niti jedna pčela a kamoli košnica – ističe Jure Šiljeg, naglašavajući da pčelari s područja Dubrovačko-neretvanske županije traže izmjenu graničnog režima u Neumu kada je prijevoz pčela u pitanju.
Piculini pokušaji
Na postojeći propisi oko kontrole životinja na vanjskim graničnim prijelazima Evropske unije što zbog neuslovnog transporta uzrokuju gušenje pčela te velike gubitke pčelarima na jugu Hrvatske, upozorio je eurozastupnik, Tonino Picula.
S obzirom da pčelinja paša na mandarinama uskoro treba početi u dolini Neretve, Picula je Komisiji uputio pitanje:
“Uvažavajući argumente zbog kojih su postojeće Direktiva i Derogacija na snazi, molim za odgovor je li moguće njihovi prilagođavanje tranzitu pčela u ovom specifičnom slučaju, kako bi pčelari na jugu Hrvatske mogli nastaviti obavljati svoju djelatnost?”
Picula podsjeća da je pristupanjem Hrvatske Evropskoj uniji više odhiljadu kilometara hrvatskih kopnenih granica postalo vanjskim granicama Unije, te su na graničnim prijelazima uvedene izmjene kontrole u skladu s evropskim standardima. U skladu s evropskom Direktivom sve pošiljke živih životinja i proizvoda životinjskog porijekla pri unosu iz trećih zemalja u EU, podliježu veterinarskim pregledima na graničnim prijelazima.
Evropska komisija je dopustila derogaciju da se preko neumskog koridora smiju prevoziti proizvodi životinjskog porijekla bez veterinarskog pregleda. No, Komisija nije takvu derogaciju odredila i za sve žive životinje, što uključuje i pčele, koje se tako sada ne smiju prevoziti preko neumskog koridora već se mora koristiti trajekt na liniji Ploče -Trpanj – obrazložio je Picula svoj zahtjev.
Picula se već obraćao Evropskoj komisiji po pitanju smanjenja broja pčela te zatražio dodatna sredstva za hrvatske pčelare koja bi im pomogla nadoknaditi visoke gubitke. Zbog nepovoljnog vremena lani je uginula čak četvrtina pčelinjih zajednica u Hrvatskoj, što čini iznos od gotovo 100 miliona kuna u pčelinjem fondu.
Pčelar iz Župe dubrovačke i predsjednik tamošnje udruge pčelara “Rusmarin” Đuro Klokoč pozdravlja inicijativu zastupnika Picule da se dopusti provoz pčela kroz Neum.
“Ja osobno svoje pčele ne vozim, ali znam puno pčelara, posebno onih koji imaju veći broj košnica, da im je to veliki problem.
Kada ovdje kod nas nestane paše, pčele se sele u unutrašnjost i transprt predugo traje, pa se zna dogoditi da dio pčela i ugine na putu – kazao nam je pčelar Klokoč.
OSAM SATI PUTA
Kada se voze pčele od Like do Dubrovačkog primorja, put traje više od sedam sati. Možete misliti kako je to kada dođete na trajekt u Ploče i ne možete se ukrcati – ističe Lukša Čupić, predsjednik udruge pčelara Dubrovačko-neretvavnske županije.
On naglašava da su pčele specifične životinje koje ne mogu biti dugo zatvorene, pa kada se trajekt čeka po nekoliko sati na četrdeset Celzijevih stepeni, one ugibaju u košnicama. (BHpčelar)
Discussion about this post